بسم الله الرحمن الرحیم
در قرآن کریم که تبیان کل شیء است در مورد تراشیدن ریش و حرمت آن آیات متعددی وجود دارد که ما به لحاظ اختصار و احتراز از گستردگی بحث به چند آیه اکتفا می کنیم که فقها به آنها استناد می جویند .
آیاتی از قزآن کریم
سوره نساء آیه 119 : ( شیطان می گفت ) هر اینه ایشان را گمراه می کنم و در آرزوهای باطلشان سرگرم می سازم و آنان را امر می کنم که ( اعمال خرافی انجام دهند ) گوشهای ستوران را بشکافند و امرشان می کنم که خلقت خدا را تغییر دهند و هر کس شیطان را ولی خود بگیرد و از خدای در گذرد زیانکار گردیده ، زیانکاری روشن و آشکار.
حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام می فرمایند :
" حلق الحلیة من المثله و من مثل فعلیه لعنة الله "
تراشیدن ریش از مصادیق مثله است و هر کس مثله کند لعنت خدا بر او باد.
پرواضح است که طبق این آیه شریفه و روایتی که نقل شد یک نمونه از تغییر خلقت خدا و مثله " تراشیدن ریش " است که این عمل باعث تغییر در بدن شده و خود نمونه ای از مثله نمودن است که مورد نهی شدید واقع شده است .
و بعضی از فقها این آیه شریفه را بر عموم حمل نموده اند یعنی هر تغییری در بدن حرام است مگر آنچه که با دلیل دیگر شرعی خارج شده باشد مثل :
- ختنه کردن
- بریدن ناف
- تراشیدن سر برای مردها
- ازاله موی زائد زیر بغل و ...
- ناخن گرفتن .
- زینت دادن سر و صورت و غیره .
که در این موارد ذکر شده و غیر از آن با دلیلهای دیگر شرعی استثناء شده و از عموم آیه شریفه خارج گردیده است .
علاوه بر اینکه موارد ذکر شده مورد تغییر هلقت در بدن نمی گردد ولی تغییر دیگتراشیدن ریشری مثل :
- تراشیدن ریش
- بریدن گوش
- شکافتن لب و دماغ
- کشیدن و قطع کردن خصیتن .
- عقیم کردن دائمی .
- قطع کردن انگشتان و به طور کلی وارد کردن هر نقصی در صورت و بدن ، تغییر خلقت است و آیه شریفه شامل آن می شود و حرام می باشد .